Een werkdag tijdens de Coronacrisis

Vandaag weer een dagje thuiswerken in dit Corona tijdperk. Omdat we met het hele gezin thuis zijn, hebben we afgesproken om toch op tijd op te staan, zodat we ons normale ritme wat meer aanhouden. Hierin neem ik dezelfde vraag in gedachten als die ik ook met mijn cliënten bespreek: ‘Wat helpt mee om de dag goed te kunnen starten?’

Na het ontbijt en kort de dag doorgenomen te hebben met mijn gezin, heb ik mijn eerste telefonische werkafspraak. Gaandeweg deze thuiswerkperiode merk ik dat de telefonische- en video gesprekken wat korter duren dan de face-to-face gesprekken die ik normaal gesproken heb. Deze keer duurt het gesprek echter wat langer. Degene die ik spreek zit met zijn vriendin in officiële thuis quarantaine omdat zijn vriendin vermoedelijk Corona heeft opgelopen. Het gaat nu gelukkig wat beter, maar een week geleden zijn ze nog naar het ziekenhuis geweest omdat zij erge ademnood had. Omdat het beter gaat, staan ze beiden weer meer open om het over zaken als school te hebben. Vandaar dat we wat meer te bespreken hebben.

Hierna heb ik het wekelijks overleg met mijn 2 collega’s van het ambulante team. Voor het eerst gaan we met meerderen tegelijk videobellen via WhatsApp. Na wat gedoe en gelach lukt het ons. Ondertussen lopen mijn man en zoon rond en maken ze lunch. Afleiding alom dus..!

Na mijn eigen lunch heb ik een gesprek met een cliënt die ik nog maar kort ken. Hij heeft erg veel last van het missen van een ritme. Het dag- en nachtritme draait om en het kost hem moeite om bijvoorbeeld de online lessen te volgen die gegeven worden vanuit de universiteit. Samen hebben we gekeken naar wat hem zou kunnen helpen om dit weer op te gaan pakken.

Het laatste gesprek is met een cliënt die ook in thuis quarantaine zit. Hij had zich eerder deze week grote zorgen gemaakt over hoe hij aan boodschappen moest komen. Gelukkig is het hem gelukt, hij heeft het allemaal zelf kunnen regelen.

In deze bijzondere tijd waarin het coronavirus centraal staat is mij het meest opgevallen dat we met z’n allen flexibeler zijn dan dat we dachten. We zijn samen in staat om in korte tijd op een andere manier te gaan werken en dit blijkt ook nog redelijk goed te gaan ook! Met mijn collega’s van het ambulante team hier in Eindhoven hadden we het er vandaag ook over dat deze periode ons heeft geleerd dat (video)bellen ook een meerwaarde heeft. In plaats van 1 uur een face-to-face gesprek kun je ook 2 keer in de week een telefoongesprek van een half uur hebben. Dit is voor ons soms efficiënter en voor sommige cliënten werkt het zelfs beter dan dat ene uurtje per week. Ondanks dat de coronacrisis uitdagingen met zich meebrengt en we soms beperkt worden in de begeleiding die we kunnen bieden, zien we mogelijkheden en zijn dit dingen die we zeker als ambulant team mee zullen nemen voor in de toekomst.

corona-5006277_1920

Geschreven door een ambulant begeleider van Stichting JADOS Eindhoven

bekijk alle blogberichten