Thuiswerken is de afgelopen jaren steeds gebruikelijker geworden. Voor veel mensen met autisme brengt thuiswerken zowel voordelen als uitdagingen met zich mee. Hoe benut je de kansen en speel je in op de uitdagingen? En hoe bespreek je dit met je werkgever? In dit artikel vind je praktische thuiswerktips en -adviezen van onze werkcoaches.
In onze jobcoaching merken we dat thuiswerken veel kansen biedt. Mensen die wij begeleiden, worstelen vaak met het vinden van een goed evenwicht tussen productiviteit en mentale rust.
Thuiswerken helpt hen bij een betere werk-privébalans. Maar heldere kaders voor het thuiswerken zijn dan wel belangrijk. Thuiswerken betekent minder prikkels van collega’s en meer controle over je werkomgeving, maar het vraagt ook om duidelijke grenzen.
Veel van onze cliënten geven aan dat ze moeite hebben met het inschatten van werktijden en rustmomenten. Wanneer je letterlijk naar je werk vertrekt is dit een duidelijk schakelmoment. Dit schakelmoment ontbreekt vaak wanneer je thuiswerkt. Je ziet ook niet wanneer je collega’s pauze nemen tussen de middag, waardoor het risico bestaat dat jij vanuit je hyperfocus de hele dag doorwerkt.
Een andere veelgehoorde uitdaging: de afleiding thuis is soms groter dan op kantoor. Je moet een ingewikkelde taak afronden voor je werk maar tegelijkertijd zie je die game liggen of dat spannende boek waar je in bezig was. Niemand die op je let, dus misschien toch even gamen in plaats van die ingewikkelde taak? De verleiding ligt op de loer en dat vraagt iets van je zelfbeheersing en discipline.
De derde worsteling die we vaak horen is dat mensen het lastig vinden om hun behoeften aan te geven bij hun collega’s. Veel (informele) gesprekken vinden plaats in de wandelgangen. Wanneer je je collega tegenkomt bij het koffiezetapparaat of wanneer je leidinggevende even spontaan een praatje komt maken. Wanneer je thuiswerkt, moet je je collega’s en leidinggevende actief benaderen. Wanneer contact maken al een drempel is, kan dit lastiger zijn door thuiswerken.
Wat werkt het beste voor thuiswerken als je autisme hebt?
Lees verder om voor elk van deze uitdagingen tips te krijgen. Daarnaast lees je hoe je dit bespreekbaar kunt maken met je werkgever. En wat doe je als je werkgever wil dat je vaker op jouw werkplek bent?
Een goede thuiswerkplek is een belangrijke voorwaarde om je werk op een prettige manier uit te voeren. Maar hoe richt je deze in, zodat het je optimaal ondersteunt? Dit zijn aandachtspunten om de regie over jouw dag te houden en afleiding te verminderen.
Een van onze kandidaten die veel vanuit huis werkte had moeite met de communicatie met collega’s en zijn leidinggevende tijdens het thuiswerken. Zonder spontane interacties voelde hij zich geïsoleerd en wist hij niet goed wanneer hij vragen kon stellen.
Tegelijkertijd miste zijn leidinggevende zicht op de voortgang van het project waar hij aan werkte. Dit leidde tot onzekerheid en misverstanden. Om dit op te lossen, voerden we een dagelijkse check-in en -out.
’s Ochtends besprak de kandidaat zijn planning en stelde hij vragen. Aan het einde van de dag koppelde hij terug wat hij had gedaan. Deze structuur gaf hem houvast en verminderde zijn onzekerheid, terwijl zijn leidinggevende beter inzicht kreeg in zijn werk. Dit zorgde uiteindelijk voor minder stress en een prettiger werkritme.
Het bespreken van wensen, behoeften en verwachtingen is een belangrijke voorwaarde om je werk prettig te doen en om miscommunicatie te voorkomen. Gebruik daarbij deze tips:
Als je (weer vaker) naar kantoor moet, kan de overgang best wennen zijn. Vooral als je thuis een fijne werkstructuur hebt opgebouwd. Gelukkig kun je veel van je thuiswerkervaring meenemen om ook op kantoor prettig en efficiënt te werken. Hier zijn een paar praktische manieren om dat te doen:
Misschien werkt het voor jou beter om langere blokken zonder onderbreking te werken. Of helpt het om bepaalde taken schriftelijk te communiceren in plaats van via spontane gesprekken. Door samen te kijken naar wat werkt, kun je een werkstijl creëren die ook op kantoor prettig en productief is.
Wil je begeleiding bij het vinden van een goede werk-privébalans? Onze jobcoaches helpen je graag verder. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!
Kunnen we je helpen of heb je een vraag? We helpen je graag.
Sneltoets: Ctrl+Shift+A