17 november 2023

Het geheel is meer dan de som der delen.

In de wereld van het onderwijs staat ontwikkeling centraal. Niet alleen studenten blijven zich ontwikkelen, maar ook docenten. In dit artikel vertellen we je over een succesverhaal dat voortkomt uit een samenwerking tussen Fontys Hogeschool, Autismepunt en Jados in het ruim 2 jaar durende project ‘Jobcoaching’. In het project werd op drie niveaus ingezet: studenten, docenten en de organisatie.

Het project was gericht op het begeleiden en coachen van (afstuderende) studenten en op het professionaliseren van docenten op het gebied van jobcoaching. Dit bood niet alleen een kans om studenten te helpen slagen, maar ook om de onderwijs- en begeleidingsmethoden te verbeteren.
Afbeelding over begeleiding binnen het onderwijs
Bron: Projectgroep Jobcoaching. (2023). Eindrapport project Jobcoaching – ­Fontys.

Het project begon met een helder doel voor ogen: het bieden van effectieve begeleiding aan studenten met een ‘rugzakje’* die worstelden tijdens hun stage- en afstudeerervaringen. De Hogeschool Fontys erkende de unieke uitdagingen waarmee deze studenten werden geconfronteerd en sloeg de handen ineen met Autismepunt, een toonaangevende organisatie op het gebied van autismebegeleiding, en Stichting Jados, die expertise heeft in het begeleiden en coachen van mensen met autisme.

In februari 2021 werd gestart met het professionaliseren van docenten van de instituten Toegepaste Natuurwetenschappen (TNW), Engineering en Bedrijfsmanagement, Educatie & Techniek (BEnT) door middel van een tandemconstructie met de extern ingehuurde jobcoaches van Autismepunt en Jados. Op deze instituten volgen studenten Bèta gedreven vakken, wat passend is bij de doelgroep mensen met autisme.

Blijven leren
De docenten en de jobcoaches vormden gedurende het project in de begeleidingstrajecten van studenten een tandem. In de eerste fase van het professionaliseringstraject nam de jobcoach meer leiding, en gaandeweg ging de docent meer naar de voorgrond en begeleidde op een gegeven moment geheel zelfstandig de studenten.

Het project rustte niet alleen studenten uit met de vaardigheden die ze nodig hadden om te slagen, maar bood ook de docenten de kans om hun eigen competenties en inzichten aan te scherpen. Gedurende de 2,5 jaar van het project vonden er bijzondere verschuivingen plaats binnen de Fontys Hogeschool. Studenten die voorheen vastliepen en met frustratie hun studietraject probeerden voort te zetten, werden nu op een andere manier ondersteund, aangemoedigd en uitgerust met de tools die hen konden helpen bij het behalen van hun diploma. Docenten die eerder vastliepen bij effectieve begeleiding van deze groep studenten ontdekten nieuwe benaderingen, gebaseerd op inzichten van de jobcoaches van Autismepunt en Stichting Jados, die zowel hun studenten als henzelf ten goede kwamen.

Studenten leerden niet alleen hoe ze hun specifieke uitdagingen konden overwinnen, maar ook hoe ze hun sterke punten konden benutten. Docenten werden meegenomen op een pad van zelfontwikkeling, waarbij ze hun begeleidingsvaardigheden verfijnden en nieuwe manieren ontdekten om studenten te inspireren.

Resultaat
Het resultaat van dit ambitieuze traject was niet alleen meetbaar in cijfers, maar ook voelbaar in de veranderde sfeer en mindset op de Fontys Hogeschool. Meer studenten studeerden af, waarbij ze niet alleen een diploma behaalden, maar ook zelfvertrouwen en een gevoel van eigenwaarde opbouwden. Deze studenten, die voorheen vastliepen, bloeiden nu in de professionele wereld.

Het project bracht ook een bredere impact teweeg. Docenten binnen de Fontys Hogeschool werden vaardiger in het coachen en begeleiden van alle studenten, waaronder ook studenten met autisme. Ze integreerden de geleerde lessen en inzichten in hun dagelijkse interacties en droegen zo bij aan een inclusieve leeromgeving. De docenten van de Fontys Hogeschool hebben hiervoor een certificaat ontvangen.


Bron: Projectgroep Jobcoaching. (2023). Docenten met hun certificaat.
Niet alle docenten waren aanwezig bij het maken van de foto. 

Cijfers in beeld
Van de 79 studenten die zich hadden aangemeld voor jobcoaching, zijn er uiteindelijk 63 studenten begonnen met een begeleidingstraject. Voor 37 studenten is het begeleidingstraject afgerond: 25 van hen hebben hun (afstudeer)stage behaald en 5 hebben een bewuste keuze gemaakt om over te stappen naar een andere onderwijsvorm of werk, welke voor hen passender is. Dat maakt dat 30 van de 37 (81,1%) studenten een voor hen succesvolle stap hebben gemaakt.

Er zijn 18 docenten geprofessionaliseerd, waarbij het professionaliseringstraject in tijdsduur en intensiteit per docent verschilde.

Een resultaat waar alle partijen trots op zijn, was het ontstaan en ontwikkelen van de interne opleiding “Docent Jobcoaching”. Dit scholingsprogramma biedt medewerkers een platform om hun begeleidingsvaardigheden verder te ontwikkelen en te verfijnen. Er is plek voor 24 docenten. Het is een theoretische en praktische opleiding verdeeld in meerdere lesblokken. Als docent ben je minimaal 2 uur per week (totaal ±80 uur) bezig met deze opleiding.

Geïnspireerd geraakt door dit verhaal? Benieuwd of Jados voor jou organisatie ook de samenwerking aan kan gaan? Neem dan contact op, wij vertellen je graag meer.

* Benaming vanuit Fontys Hogeschool voor een leerling met een beperking die gebruikmaakt van een ‘rugzak’, een toegewezen budget voor de aanschaf van extra hulpmiddelen, ambulante hulp en begeleiding.

Laatste nieuws



Blijf op de hoogte

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan ongeveer tien keer per jaar onze nieuwsbrief.